Kontrole Prezesa UKE
Ostatnio nasiliły się pytania kierowane do kancelarii dotyczące kontroli prowadzonych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Poniżej znajdą Państwo informacje dotyczące takich kontroli.
Na początku należy przytoczyć ogólne kwestie związane z procedurą dokonywania kontroli przez pracowników UKE.
Na podstawie art. 79 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej kontrola wszczynana jest nie wcześniej niż w ciągu 7 dni i nie później niż w ciągu 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę można odroczyć nieznacznie w czasie poprzez złożenia sprzeciwu w trybie art. 84 c ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a następnie wniesienia zażalenia na postanowienie o kontynuowaniu czynności kontrolnych. To pozwoli wydłużyć czas i przygotować się lepiej do ewentualnej kontroli.
Pracownicy UKE powinni okazać legitymację przed kontrolą lub odpowiednie upoważnienie.
Należy pamiętać, że zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów. Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności.
Zgodnie z art. 200 ust. 1 prawa telekomunikacyjnego pracownikom UKE przysługuje, po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, prawo:
1) dostępu do materiałów, dokumentów oraz innych danych niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, a także sporządzania ich kopii;
2) wstępu do wszystkich obiektów i nieruchomości oraz pomieszczeń kontrolowanej jednostki;
3) prowadzenia oględzin kontrolowanych sieci telekomunikacyjnych i aparatury;
4) zabezpieczenia przed dalszym używaniem lub przyjęcia do depozytu urządzeń radiowych używanych bez wymaganego pozwolenia lub obsługiwanych przez nieuprawnioną osobę;
5) czasowego zajęcia aparatury w celu przeprowadzenia badań prowadzących do ustalenia przyczyn szkodliwych zakłóceń;
6) nieodpłatnego pobierania próbek wprowadzonej do obrotu lub oddanej do użytku aparatury, w tym telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i urządzeń radiowych, w celu przeprowadzenia badań w zakresie spełniania przez tę aparaturę zasadniczych wymagań oraz zatrzymania próbek do czasu prawomocnego zakończenia postępowania;
6a) nieodpłatnego pobierania próbek wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku wyrobów, oraz zatrzymania próbek do czasu prawomocnego zakończenia postępowania;
6b) nieodpłatnego pobierania próbek wprowadzanych do obrotu lub oddawanych do użytku produktów oraz zatrzymania próbek do czasu prawomocnego zakończenia postępowania;
7) wykonywania czynności kontrolno-pomiarowych, badań sieci telekomunikacyjnych, urządzeń telekomunikacyjnych oraz innej aparatury, a także kontroli jakości świadczonych usług telekomunikacyjnych.
Na podstawie art. 201 § 1 prawa telekomunikacyjnego, jeżeli przedsiębiorca telekomunikacyjny nie wypełnia odnoszących się do niego obowiązków wynikających z ustawy lub decyzji wydanej przez Prezesa UKE, Prezes UKE wydaje zalecenia pokontrolne, w których wzywa podmiot kontrolowany do usunięcia nieprawidłowości lub udzielenia wyjaśnień. Usunięcie nieprawidłowości lub udzielenie wyjaśnień powinno nastąpić w terminie wskazanym przez Prezesa UKE, nie krótszym niż 30 dni od dnia doręczenia zaleceń pokontrolnych podmiotowi kontrolowanemu. Nie wykonanie zaleceń pokontrolnych może spowodować nałożenie przez organ kary finansowej, a także podjęcie stosownych działań zmierzających do usunięcia zagrożeń spowodowanych nie wypełnianiem obowiązku przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego.