Informacje przedumowne oraz zwięzłe podsumowanie warunków umowy

2 września 2024
0

Kolejnymi dokumentami wchodzącymi w skład nowych wzorców umownych są „Informacje przedumowne”, oraz „Zwięzłe podsumowanie warunków umowy”. Muszą one być doręczone konsumentowi przed zawarciem umowy na trwałym nośniku.


Informacje przedumowne

Informacje przedumowne mają określać:

  1. Główne cechy usługi, w przypadku usługi dostępu do Internetu jej minimalne poziomy jakości, natomiast w przypadku innych usług jej konkretne, gwarantowane parametry jakości albo oświadczenie o braku minimalnych poziomów jakości usługi;
  2. Cenę usługi, w tym cenę za aktywację, a także opłaty abonamentowe lub inne opłaty okresowe, cenę za jednostkę rozliczeniową usługi lub inne opłaty powtarzalne lub oparte na zużyciu;
  3. Okres obowiązywania umowy, warunki przedłużenia i sposób zakończenia obowiązywania umowy, w szczególności minimalne wykorzystanie usługi lub okres obowiązywania umowy wymagany do skorzystania z warunków promocyjnych, warunki zmiany dostawcy usług komunikacji elektronicznej, a także wysokość i zasady wypłaty odszkodowania za opóźnienia lub nadużycia związane ze zmianą dostawcy usług komunikacji elektronicznej, a także procedury stosowane w tym zakresie, w przypadku usług przedpłaconych także zasady zwrotu pozostałych na koście środków z doładowań;
  4. Odszkodowanie należne w momencie wypowiedzenia umowy przed upływem okresu, a także informacja na temat odblokowania i warunków zwrotu „promocyjnego urządzenia końcowego” telekomunikacyjnego urządzenia końcowego zakupionego w ramach umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej;
  5. Wysokość, zasady uzyskania oraz termin wypłaty odszkodowania za brak wskazanej w umowie jakości świadczonej usługi, bądź naruszenie bezpieczeństwa;
  6. Zakres działań podejmowanych przez dostawcę w związku z przypadkiem naruszenia bezpieczeństwa sieci lub usług, zagrożeniami takiego naruszenia lub podatnością na wystąpienie naruszenia.

W przypadku umowy o świadczenie usługi dostępu do internetu lub usługi komunikacji interpersonalnej, doręcza się także informacje o:

  1. Minimalnych poziomach jakości usługi, z uwzględnieniem parametrów istotnych dla użytkowników końcowych z niepełnosprawnościami, metod ich pomiaru, treści i formy publikacji informacji oraz mechanizmów certyfikacji jakości, w tym o opóźnieniach transmisji danych, zmienności tych opóźnień i utracie pakietów danych, czasie realizacji połączenia, prawdopodobieństwa wystąpienia nieudanego wywołania połączenia lub opóźnienia w wywołaniu połączenia;
  2. Warunkach korzystania z „wydanego urządzenia końcowego” udostępnionego przez dostawcę usług abonamentowi na czas obowiązywania umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej telekomunikacyjnego urządzenia końcowego;
  3. Cenę usługi z uwzględnieniem informacji dotyczących pakietów taryfowych, okresów rozliczeniowych, planów taryfowych, środków zapewnienia przejrzystości rachunków, numerów lub usług, podlegających szczególnym warunkom cenowym, cen poszczególnych elementów umowy, warunków i opłat dotyczących usług posprzedażnych, obsługi klienta oraz konserwacji, sposobów uzyskania informacji na temat obowiązujących cen i kosztów serwisowych;
  4. Warunkach rezygnacji z oferty wiązanej lub jej elementów;
  5. Danych osobowych i ich przetwarzania;
  6. Udogodnieniach i usługach przeznaczonych dla użytkowników końcowych z niepełnosprawnościami;
  7. Sposobach inicjowania procedur pozasądowego rozwiązywania sporów, krajowych oraz transgranicznych.

W ramach informacji przedumownych, w przypadku umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej w zakresie usługi komunikacji interpersonalnej wykorzystującej numery ( usługa telefonii), doręcza się także informację o:

  1. Ograniczeniach w kierowaniu połączeń do numerów alarmowych lub dostępie do informacji o lokalizacji dzwoniącego, ze względu na brak możliwości technicznych;
  2. Prawie decydowania o umieszczeniu danych abonenta w spisie abonamentów oraz rodzaju danych umieszczonych w spisie.

Warto również zaznaczyć, że prócz informacji wskazanych w art. 285 ust.2-5 PKE w informacjach przedumownych należy zawrzeć także te wskazane w art. 8 i 12 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Zakres obowiązku informacyjnego dostawcy usług komunikacji elektronicznej w relacji z konsumentem może więc zostać poszerzony bez konieczności zmiany projektowanej ustawy, ale także przez zmianę w ustawie Prawa konsumenta.

Obowiązywanie informacji przedumownych

Zaakceptowane przez konsumenta informacje przedumowne stają się integralną częścią umowy i nie podlegają zmianie, chyba że strony wyraźnie postanowią inaczej.

Dostawca usług może zawrzeć w informacjach przedumownych zasady i warunki świadczenia usług w formie regulaminu, a także wszelkich cen i opłat w formie cennika, które w chwili zawarcia umowy stają się jej częścią.

Kolejnym obowiązkiem dostawcy usług jest nieodpłatne doręczenie informacji przedumownych konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku, na żądanie konsumenta w każdej chwili obowiązywania umowy.

Trwałym nośnikiem w rozumieniu PKE oraz ustawy o prawach konsumenta jest materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci (ustawa o prawach konsumenta).

Zgodnie z prawem unijnym w szczególności dyrektywą 2011/83/UE takie nośniki to m.in. papier, pamięć USB, płyty CD-ROM, DVD, karty pamięci lub dyski twarde komputerów, a także pocztę elektroniczną i wiadomość SMS.

Niedające się usunąć wątpliwości co do treści informacji przedumownych, rozstrzyga się na korzyść konsumenta.


Zwięzłe podsumowanie warunków umowy

Dostawca usług komunikacji elektronicznej przed zawarciem z konsumentem umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej, w zakresie usług komunikacji elektronicznej bezpłatnie doręcza konsumentowi na trwałym nośniku podsumowanie głównych elementów informacji przedumownych. Będzie to wystandaryzowany wzór określony w akcie wykonawczym, o którym mowa w art. 102 ust. 3 EKŁE, zawierający w szczególności:

1)  nazwę̨, adres i dane kontaktowe dostawcy oraz dane kontaktowe na potrzeby składania reklamacji, jeśli są̨ one inne,

2)  główne cechy każdej świadczonej usługi,

3)  cenę̨ usługi, w tym cenę̨ za jej aktywację, opłatę̨ abonamentową lub inną okresową opłatę̨ i cenę̨ za jednostkę̨ rozliczeniową usługi,

4)  okres obowiązywania umowy oraz warunki jej przedłużenia i zakończenia obowiązywania,

5)  informacje, czy i w jakim zakresie udogodnienia i usługi przeznaczone są dla

użytkowników końcowych z niepełnosprawnościami,

6) podsumowanie informacji wymaganych na podstawie art. 4 ust. 1 lit. D oraz e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z dnia 25 listopada   2015 r., zawierających w szczególności:

d) jasne i zrozumiałe wyjaśnienie dotyczące minimalnych, zwykle dostępnych, maksymalnych i deklarowanych prędkości pobierania i wysyłania danych w ramach usług dostępu do internetu w przypadku sieci stacjonarnych lub dotyczące szacunkowych maksymalnych i deklarowanych prędkości pobierania i wysyłania danych w ramach usług dostępu do internetu w przypadku sieci ruchomych oraz tego, w jaki sposób znaczne odstępstwa od odpowiednich deklarowanych prędkości pobierania i wysyłania danych mogłyby wpływać na korzystanie przez użytkowników końcowych;

e) jasne i zrozumiałe wyjaśnienie, jakie środki ochrony prawnej przysługują konsumentowi zgodnie z prawem krajowym w przypadku jakichkolwiek stałych lub regularnie powtarzających się rozbieżności pomiędzy faktycznym wykonaniem usługi dostępu do internetu pod względem prędkości lub innych parametrów jakości usługi a wykonaniem opisanym zgodnie z lit. A)–d).

Obowiązek nie dotyczy dostawców usług transmisji danych używane do świadczenia usług komunikacji maszyna-maszyna.

Zgodnie z projektem ustawy w przypadku gdy, z uwagi na obiektywne przyczyny techniczne, nie jest możliwe przedstawienie konsumentowi zwięzłego podsumowania warunków umowy przed zawarciem umowy, dostawca usług komunikacji elektronicznej przedstawia je niezwłocznie.

Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało potwierdzone po otrzymaniu tego podsumowania.

Zaakceptowane przez konsumenta zwięzłe podsumowanie warunków umowy, podobnie jak informacje przedumowne, staje się̨ integralną częścią̨ umowy i nie podlega zmianie, chyba że umawiające się̨ strony wyraźnie postanowią̨ inaczej.

O innych obowiązkach będziemy informować Państwa w kolejnych wpisach.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Email and Name is required.