Dostęp telekomunikacyjny – informacje ogólne
Kwestie dostępu telekomunikacyjnego regulowane są w przepisach prawa telekomunikacyjnego. W art. 2 pkt 6 prawa telekomunikacyjnego zawarta została definicja legalna dostępu telekomunikacyjnego. Zgodnie z powyższym przepisem dostęp telekomunikacyjny to korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub usług świadczonych przez innego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, na określonych warunkach, w celu świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym świadczenia za ich pomocą usług świadczonych drogą elektroniczną lub usług dostarczania nadawanych treści.W dalszej części przepisu ustawodawca wymienia poszczególne rodzaje dostępu telekomunikacyjnego. Dostęp telekomunikacyjny może polegać m. in. na:
- Dostępie do elementów sieci i udogodnień towarzyszących, także poprzez podłączenie urządzeń za pomocą środków stacjonarnych lub niestacjonarnych, w tym na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej oraz urządzeń i usług niezbędnych do świadczenia usług w lokalnej pętli abonenckiej.
- Dostępie do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej.
- Dostępie do odpowiednich systemów oprogramowania, w tym do systemów wsparcia operacyjnego.
- Dostępie do translacji numerów lub systemów zapewniających analogiczne funkcje.
- Dostępie do sieci telekomunikacyjnych, w tym na potrzeby roamingu.
- Dostępie do systemów dostępu warunkowego.
- Dostępie do usług sieci wirtualnych.
- Dostępie do systemów informacyjnych lub baz danych na potrzeby przygotowywania i składania zamówień, świadczenia usług, konserwacji, usuwania awarii, reklamacji oraz fakturowania.
Jak podkreśla się w doktrynie nie jest to zamknięty katalog form dostępu, a jedynie przykładowe wyliczenie.
Istota dostępu telekomunikacyjnego polega na umożliwieniu korzystania z zasobów, którymi dysponuje operator sieci (urządzeń, udogodnień towarzyszących i usług telekomunikacyjnych) innemu przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu, w celu umożliwienia mu świadczenia usług telekomunikacyjnych. Często dostęp telekomunikacyjny wymaga korzystania z oprogramowania lub urządzeń telekomunikacyjnych innego operatora.
Dostęp telekomunikacyjny może zostać uregulowany umownie lub w przypadku braku zgody stron co do warunków dostępu poprzez decyzję administracyjną wydaną przez Prezesa UKE, która zastępuje umowę.